miércoles, 3 de febrero de 2016

Teoria tema 1. TIC i educació primària


Aquest tema es divideix seguint la següent estructura:

  1. Punt de partida.
  2. Pla TIC.
  3. Tractament de la informació i competència digital.
    1.  Definició i finalitat.
  4. Coneixements, d'estresses i actituds de la competència digital.


1.Punt de partida

LOE (2006), en el preamul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes.

Referent a l'educació primària, la LOE en l'article 17 apartat i, estableix: iniciar-se en la utilització per a l'aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.

El mestre d'aquesta etapa educativa ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes.

2. Definició del Pla TIC

És un projecte del ministeri d'educació en col·laboració amb les conselleries d'educació, per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres educatius, forma part de la planificació curricular dels centres.

L'objectiu principal del Pla TIC es el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d'ensenyança aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

3. Característiques del Pla TIC:

  • Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir de forma explícit una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
  • Estar contextualitzat. Ha de tenir en compte  les característiques del context TIC del centre. S'ha de conèixer l'ús que es fa de les TIC en el centre
  • Ser viable i flexible. La formulació dels objectius haurà de concentrar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d'avaluació.
  • Estar consensuat. Ha de perseguir-se l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Estar organitzat. La diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.


4.Elements del Pla TIC

Objectius generals del pla. Es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits:
  • Referents a la comunitat educativa
  • Formació del professorat
  • Gestió del centre
  • Gestió de recursos


Contextualització del pla TIC. Referències als senyals d'identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre.

  • Característiques socials, econòmiques i culturals de les families i alumnat.
  • Trajectòria del centre per que fa a l'ús de les tic
  • Existència de projectes d'innovació relacionats amb les tic
  • Característiques del professorat
  • Descripció general dels recursos disponibles.


Estratègies per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d'un equip o comissió de coordinació tic del centre. les seves funcions seran les de prestar i planificar tasques i activitats del Pla TIC. les tasques podran ser:
  • Tasques d'elaboració, difusió i revisió del pla tic
  • Tasques organitzatives
  • Tasques. dinamitzadors
  • Un altre tipus de tasques


Organització de les infraestructures i recursos disponibles
-fer inventari dels recursos tecnològics disponibles
-organitzar la xona compartida de la xarxa medusa
-Determinar el regim dus d'espais i recursos

Tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula. Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència del tractament de la informació i competència digital.

5. Tractament de la informació o competència digital

Que es aquesta competència?

Habilitats per a cercar , obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
     L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització de les TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.

Quina finalitat té?

Són un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques
-Aprendre "sobre" les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu us
-Aprendre "de les" tic, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i ananlitzar-la de forma critica
-Aprendre "amb" les tic significa saber utilitza-les com potent eina d'organitzar la informació processar-la i orientar-la per aconseguir les nostres fins aprendre.

6. Coneixements, destreses i actituds de la competència digital.

Coneixement: saber com crear i utilitzar un blog, aspecte teòric.

Destresa: capacitat per dur a terme allò teòric a la practica. desenvolupar el coneixement que ja tenim. (publicar en un blog)

Actitud: saber quins son els avantatges i desavantatges d'utilitzar les tic, tindre un pensament crític i responsable.




No hay comentarios:

Publicar un comentario