miércoles, 10 de febrero de 2016

Teoria tema 2. Integració de les TIC en el curriculum

Índex

  1. Paradigmes educatius
  2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament
  3. Evolució del model d'ensenyança-aprenentatge
  4. Principis generals per a integració de les TIC
  5. Nous rols del professorat
  6. Dimensions de l'alfabetització general.



1. Paradigmes educatius:


  • Paradigma coductista: Màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables cognitiu organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius. 


  • Paradigma ambientalista: Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
  • Paradigma constructivista: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.



2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament



  • El currículum es considera tancat i obligatori.
  • Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
  • L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
  • La motivació depèn dels reforços externs.



3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge



Aprendre com adquisició de coneixements:


  • Aprendre es adquirir coneixements
  • El professorat transmet la informació
  • El control de l'aprenentatge està en mans del professor
  • Els continguts estan centrats en el currículum
  • El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements
  • El paper de l'alumne és adquirir-los.


Aprendre com  a construcció del significat: 

  • L'avaluació no es centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
  • El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne+El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
  • L'alumne com a subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està en les seves mans des del principi.
  • L'aprenentatge es concep com a recerca activa i constructivista.
  • Importen els continguts, però també els processos.



4. Principis generals per a la integració de les TIC



  • Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
  • L'aprenentatge no depèn del mitja, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
  • Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem.
  • Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex.
  • Els mitjans són transformadors de la realitat.



5. Nous rols del professorat



  • Dissenyadors.
  • Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
  • Consultors d'informació.
  • Orientadors.
  • Avaluadors de forma continua.



6. Dimensions de l'alfabetització digital



  • Investigadora: ús de les ferramentes TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
  • Critica: capacitat per avaluar de forma critica els beneficis i els costos de les TIC.
  • Pla de publicació: habilitat per a difondre i publicar informació.
  • Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accés als recursos informacionals.
  • Tecnologies incipients: capacitat per a comprendre les innovacions tecnològiques i per a prendre decisions intel·ligents.
  • Sociocultural: comprensió de la situació i producció de la informació.
  • Ferramentes: coneixement i ús del hardware, software i programes multimèdia.



No hay comentarios:

Publicar un comentario