Índex
- Paradigmes educatius
- Implicacions per al disseny de l'ensenyament
- Evolució del model d'ensenyança-aprenentatge
- Principis generals per a integració de les TIC
- Nous rols del professorat
- Dimensions de l'alfabetització general.
1. Paradigmes educatius:
- Paradigma coductista: Màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables cognitiu organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: Escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
- Paradigma constructivista: Organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.
2. Implicacions per al disseny de l'ensenyament
- El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depèn dels reforços externs.
3. Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge
Aprendre com adquisició de coneixements:
- Aprendre es adquirir coneixements
- El professorat transmet la informació
- El control de l'aprenentatge està en mans del professor
- Els continguts estan centrats en el currículum
- El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements
- El paper de l'alumne és adquirir-los.
Aprendre com a construcció del significat:
- L'avaluació no es centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervindre en l'aprenentatge de l'alumne+El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
- L'alumne com a subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està en les seves mans des del principi.
- L'aprenentatge es concep com a recerca activa i constructivista.
- Importen els continguts, però també els processos.
4. Principis generals per a la integració de les TIC
- Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L'aprenentatge no depèn del mitja, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
- Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem.
- Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
5. Nous rols del professorat
- Dissenyadors.
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
- Consultors d'informació.
- Orientadors.
- Avaluadors de forma continua.
6. Dimensions de l'alfabetització digital
- Investigadora: ús de les ferramentes TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Critica: capacitat per avaluar de forma critica els beneficis i els costos de les TIC.
- Pla de publicació: habilitat per a difondre i publicar informació.
- Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accés als recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: capacitat per a comprendre les innovacions tecnològiques i per a prendre decisions intel·ligents.
- Sociocultural: comprensió de la situació i producció de la informació.
- Ferramentes: coneixement i ús del hardware, software i programes multimèdia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario